نامه آیت الله سید احمد کربلایی


💠 آب کم جو تشنگی آور بدست

🔰 نامه ای از عارف کامل آیت الله سید احمد کربلایی(رضوان الله علیه)
📚 از کتاب تذکره المتقین
☘️☘️☘️☘️☘️

🔅باسمه تعالی
🔅زنده باد حضرت دوست و مرده باد هرچه غیر اوست

🌷ای هدهد صبا به سبا می فرستمت
🌷بنگر که از کجا به کجا می فرستمت

🌷حیف است طائری چو تو در خاکدان دهر
🌷ز اینجا به آشیان وفا می فرستمت

🌷در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست
🌷می بینمت عیان و دعا می فرستمت

🌷هر صبح و شام غافله ای از دعای خیر
🌷در صحبت شمال و صبا می فرستمت

🌷ای غایب از نظر که شدی همنشین دل
🌷می گویمت دعا و ثنا می فرستمت

🔅فدای حقیقت شوم، که از او خبری نداری، دستورالعمل آن است که از خود و خودرأیی دست برداری،

🔅جان من به لب آمد از گفتن این که راه نجات و خلاص در استغراق ذکر الهی و تفکر در معرفت نفس و خودشناسی است ذکر و فکر خود رهنمای تو خواهد شد.

🌷یا من اسمه دواء و ذکره شفاء.

🌷دوائک فیک و لا تبصر و دائک منک و لا تشعر .

🌷تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

🔅جنابعالی در همه چیز اهتمام دارید، مگر در همین یک کلمه پس حالا که چنین است:

🌷تو و تسبیح و مصلی و ره زهد و ورع
🌷من و میخانه و ناقوس و ره دیر و کنشت

🔅باری جناب حاجی میرزا فلان سلمه الله ان شاء الله از آب و گل بیرون آمده و رشته معرفت نفس به دست آورده، و آقا میرزا فلان هم ان شاء الله خوب مشغول است، به حسب ظاهر امید پیش آمد به زودی ان شاءالله در او هست.

🔅باری نوشته بودی در تضرع و ابتهال هم چیزی بنویس، تا این که نوشتجات ناقص نماند. نمی دانم بر این حرف خنده کنم یا گریه، ای کاش بر دل مبارک زده می شد، نوشته می شد، و الا بر کاغذ خیلی زده اند و نوشته اند.

🔅فدایت، این مسئله و باقی مسائل راه آخرت آموختنی نیست، بلکه نوشیدنی است، تضرع و ابتهال از درد و سوز دل بر می خیزد، درد پیدا کن، آن خود تضرع و ابتهال می آورد.

🌷آب کم جو تشنگی آور بدست
🌷تا بجوشد آبت از بالا و پست

🔅هرگز شنیده شده که زن بچه مرده را گریه تعلیم کنند، یا زن آبستن را زائیدن بیاموزند، بلی نائحه ای [زن نوحه خوان ] را که اجاره کنند، یا بازی زائیدن بخواهند درآورند، محتاج به تعلیم و آموختن خواهد بود

🔅و از این فرمایش سرکار علاوه بر سایر مطالب معلوم می شود که به ذکر و فکر نپرداخته ای تا آتش فراق مشتعل گردد، و همچنین در مجاهده هم کوتاهی نموده و مغرور شده ای و الا مجاهده صادقه علم وجدانی به قبایح اعمال و افعال و سکنات و اخلاق و ملکات می آورد و اینها از دنائت مرتبه ذات نفس است که حقیقتا جهنم روحانی است، اگر کسی خود را فعلا و حقیقتا در جهنم دید محتاج به آموختن تضرع و ابتهال نخواهد بود فهم و النار کمن قد رآها و هم فیها معذبون.

🔅و طرفه اینکه با این همه بی التفاتی تعجبم که از کجا یک مطلب را خوب فهمیده ای و آن اینست که خریت این حقیر را خوب فهمیده ای و به رشوه ناقص نماندن نوشتجات دل مرا شاد فرموده ای، با وجود این باز می گویی: کشف و شهودی برایم نشده، و علمی به حقایق اشیاء نیافته ام، در این خیال بوده باشید.

🔅والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

اخلاق و عرفان
نوشته های تازه